Sunda Sara

Alla inlägg under november 2014

Av Sara - 20 november 2014 11:32
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Sara - 20 november 2014 07:15

Så jäkla skönt! Blir så glad när det händer. Det är så befriande att vakna och inse att det är morgon. Dessutom inse att min bebis också vaknat och att ha energi till blöjbyte, ge välling och bebisgos. Att få skicka sambon i säng för att få sova lite ostört, efter att han återigen haft bebisen hela natten.

Vad är det som gör att vissa nätter är ångestfyllda och andra inte? Svår nöt att knäcka. Har såklart en del att göra med om jag är orolig över något, har utmaningar framför mig eller är stressad. Om bebis, katt eller ljud utanför väcker mig. Tror också att enkla saker som mörkt, svalt sovrum hjälper. Jag blir så varm när jag sover och blir jag för varm blir jag eksemig. Är jag dessutom orolig blir jag ännu eksemigare. Inte så konstigt att jag inte kan sova när eksemen är varma, kliiga och obehagliga.

Av Sara - 19 november 2014 20:32

Idag har jag och bebisen varit på stan! Hälsade på på en kompis jobb en kortis för att få se hennes fina gravidmage. Åh så skönt det är att vara genuint glad för hennes skull! Sen gick vi några ärenden och avslutade med att fika med en jobbarkompis. Såhär i efterhand inser jag att det blev lite mastigt. Nästa gång får jag välja. Fika eller shoppa. Men jag kan ju inte veta innan jag provat, så skuldbelägger inte mig själv för det.

Imorn är sambon ledig! Vilket betyder vilodag för mig.

Av Sara - 19 november 2014 20:24

Det tog oss tre år att få vår älskade pojke. Den ofrivilliga barnlösheten åt upp mig inifrån. Jag gnagdes ner bit för bit av tanken på att leva ett liv utan barn. Kunde inte se hur folk gick vidare efter fruktlösa försök. Vidare till att leva igen, hitta en mening utan barn.

Såhär i efterhand, med en ljuvlig 6månaders kan jag se att barn inte är lösningen på allt. Det går att bli lycklig utan barn och att njuta fullt ut av livet. I många lägen är det till och med enklare, roligare och spontanare utan barn. Man kan resa vart som helst, ta sovmorgon, jobba/träna//träffa vänner ofta och har mer tid för kärleken. Tidigare kunde jag inte förstå folk som frivilligt valde bort barn, tänkte att innerst inne vill de ha barn. De kommer ångra sig. Eller gör det redan. Vilken konstig syn.

Missförstå mig rätt. Jag älskar min son. Mer än något annat. Han är det ljuvligaste och bästa jag vet. Jag väljer honom före allt det där andra. Tusen gånger om. Jag är så fruktansvärt lättad, tacksam och lycklig över att han kom till slut. Men insikten har slagit mig att det hade blivit bra ändå och att alla faktiskt inte vill ha barn. Och det är okej. Man får fortfarande dras med sig själv och sina problem. Barn är ingen lösning på allt.

Av Sara - 19 november 2014 04:25

Hatar att vara vaken på natten. Ända sen utbrändheten kom har jag rubbat sömnmönster. Hatar det. Hatar att vända och vrida i sängen. Trött men ändå sömnlös. Kliande varma eksem. Dålig luft i gästrummet. Hunger. Mest av allt hatar jag hur det påverkar dagarna. Sover bort för mycket tid, för att betala för de vakna timmarna på natten. Blir mörkare i mina tankar när jag inte får sova ordentligt. Känner mig gråtfärdig.

Av Sara - 18 november 2014 18:32

Har vi varit på idag! Jag gick dit själv, skönt att slippa ha en fast tid och roligt att prata med olika mammor väl på plats :) Bebisen gillar det. Jag också. När vi kom hem blev det mat och sen somnade han efter en stunds vaggande i bärselen.

Det är så mycket lättare när energi finns. Det blir en god spiral på något sätt. Både jag och bebis får stimulans. Båda vill vila/sova när vi kommer hem. Åh, jag hoppas verkligen att jag klarar gå på öppna förskolan, att det inte är för mycket för utmattningen. Det är så jobbigt att vara hemma med bebisen och gå på sparlåga. Han blir understimulerad, uttråkad och gnällig. Jag blir less, trött och irriterad. Drömmen vore att orka göra en utflykt per dag, några timmar. Tänk vad roligt! Både för mig och bebisen.

Ikväll är det förresten Big Bang! Älskar den lättsamma serien. En av få saker jag kan titta på här och nu, men inte påverkas av senare.

Av Sara - 18 november 2014 09:09

Irriterad igen. Gått upp 8 istället för 10. Påväg till sjukgymnasten. Pratade vid frukosten om att sambon vill träffa sina föräldrar. Glömde sjykgymnasttiden förra veckan. Det är grått och tråkigt ute. Min vän kan inte följa med till öppna förskolan idag. Eksemen värmer och irriterar huden. Obehag.

Kommer jag klara leva ett balanserar liv på sikt? Kommer det finnas utrymme för spontana roliga saker när släkt, träning och rehab är avklarat? Eller är min energi slut då? Kan jag verkligen säga nej till svärföräldrarna som självklart vill träffa sin son och sitt barnbarn. Hmmm. Kanske skickar jag iväg dem och får egentid själv hemma. Det är faktiskt inte mig de vill träffa i första hand. Jobbigt bara att vara ifrån bebisen så länge... Kanske tidsbegränsar jag dem? Inte okej från morgon till sen kväll. Åh mitt hjärta värker. Det är hemskt att vara utmattad och BEHÖVA tid ifrån min bebis regelbundet. Han är ju det bästa jag vet. Känslomässigt vill jag vara med honom jämt. Hur påverkas han av att vara ifrån mig så mycket?

Av Sara - 16 november 2014 23:11

Utan mina pojkar. Konstigt. Ensamt. Behövligt. Slippa bli väckt och störd. Påminner mig själv om att det är tillfälligt. Utmattningssvacka och störd nattsömn är en kombination som leder mig rakt ner i depression. För min skull. För mina pojkars skull. Vill jag bli frisk. Försöker njuta av att få sova ostört.

Presentation

Livet kan aldrig bli som förut efter en utmattningsdepression, men visst borde det kunna bli bra ändå? Här kommer jag skriva om min väg mot balans och ett meningsfullt liv! Fröken duktig får stiga åt sidan och ge plats åt mig själv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
<<<
November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards